Meer dan 50 deelnemers Politiek Actief

Gepubliceerd op: 18 juni 2021 12:06

Meer dan 50 inwoners deden dit jaar mee aan de cursus Politiek Actief.
Die cursus is bedoeld voor iedereen die interesse heeft om politiek actief te worden, maar nog niet precies weet wat de mogelijkheden zijn.

In vijf cursusavonden krijgen deelnemers antwoord op vragen als: Wat doet de gemeente? Welke plek heeft de gemeente in het bestuur van Nederland? Hoe werkt de besluitvorming binnen de gemeente? Wat doet een raadslid?
Een avond is besteed aan een training debatteren. Tijdens de Haarlemmermeerse cursusavonden waren er ook (digitale) ontmoetingen met 15 raadsleden van GroenLinks, ChristenUnie-SGP, de HAP, de PvdA, D66, het CDA, EENHaarlemmermeer, de VVD en verder burgemeester Schuurmans en wethouder Nobel.

Door het grote aantal aanmeldingen in Haarlemmermeer waren er twee groepen, een op vijf woensdagavonden en de tweede op vijf vrijdagavonden. Door de coronamaatregelen was de hele cursus online. Zodra dat kan gaan alle cursisten de raadsleden nog eens live ontmoeten, en de raad in actie zien in de Raadzaal.

Politiek Actief is een cursus van ProDemos uit Den Haag. ProDemos is de gezamenlijke stichting van politieke partijen in de Tweede Kamer en heeft tot doel scholing en voorlichting te geven over politiek, rechtsstaat en democratie. De organisatie van Politiek Actief in Haarlemmermeer was in handen van de raadsgriffie.