Kim van Goethem

Gepubliceerd op: 19 januari 2023 23:01

Kim van Goethem (GroenLinks) is door de lokale pers gekozen tot Politicus van 2022.  Volgens het juryrapport is Kim van Goethem "verfrissend, helder formulerend en kritisch in de negen maanden dat ze als raadslid aan de slag ging. Een uitspraak die bleef hangen: "Het armoedebeleid van de gemeente is armoedig" . Van Goethem kreeg de Peter van Groenigen bokaal uit handen van Frits Verhagen (HCNieuws).

Op de tweede/derde plaats staan, volgens de journalisten, Peter Boerman (GroenLinks) en Erik Vermeulen (Forza!), op de vierde plaats Beryl van Straten (VVD) en op vijfde Fouad Sidali (PvdA). Andere politici die opvielen zijn Johan Rip en Jeanette Koolmoes (beide van de HAP), Mark Achterbergh-Copier (VVD), Jennifer Hup (CU-SGP), Roelof van Laar (PvdA), Sophie van de Meeberg en Gerdien Knikker (beide D66), Kasper Sulmann (Gezond Haarlemmermeer) en Herman Koning (CDA).

Peter van Groenigen bokaal
De beste politicus van Haarlemmermeer krijgt de Peter van Groenigen bokaal. De wisselbeker is genoemd naar de politicus van de Haarlemmermeerse Actieve Politiek, die in 2014 kort na de verkiezingen plotseling overleed. Hij stond bekend als een uitstekend volksvertegenwoordiger, die ook altijd eerlijk en openhartig was naar de pers. Ook als hij niet alles wilde zeggen, wat de pers graag had willen weten.
Eerdere winnaars van de bokaal zijn: Mariette Sedee (CDA, 2014), Henk Kuipers (VVD, 2015), Herman Koning (CDA, 2016), Jurgen Nobel (VVD, 2017 én 2018), Erik Vermeulen (Forza! 2019) en Erik van der Peet (CDA, 2021). In 2020 waren er door corona bijna alleen digitale raadsvergaderingen. Daarom wilden de journalisten voor dat jaar geen beste politicus kiezen.
De jury van lokale journalisten bestond dit jaar uit Anneke van der Helm (GroenLinks), Bart Boele (Haarlems Dagblad), Frits Verhagen en Joost Verhagen (HCNieuws en Witte Weekblad).

Afscheid Frits Verhagen
Het was de laatste keer dat Frits Verhagen de bokaal uitreikte. Vorig jaar stopte hij met zijn werk voor HCNieuws. Burgemeester Marianne Schuurmans bedankte Frits Verhagen: "Jij hebt er jarenlang voor gezorgd dat wat hier gebeurde, in de huiskamers van onze inwoners terecht kwam." De burgemeester onderstreepte het belang van de pers voor een gezonde lokale democratie. Namens de raadswerkgroep communicatie kreeg Frits Verhagen van Sophie van de Meeberg een pen met inscriptie en ook een dankwoord:
"Je was vrijwel altijd in de Raadzaal, niet erg opvallend, maar wel bescheiden en vriendelijk, en vooral met die guitige blik, waarmee je de zelfverklaarde belangrijkheid van de gemeenteraad van Haarlemmermeer met lichte ironie volgde en tegelijk serieus nam."  Als journalist wordt Frits Verhagen opgevolgd door zijn zoon Joost die net als zijn vader, ook rechtbankverslaggever is.

Kim van Goethem en Frits Verhagen
Kim van Goethem (GroenLinks) en Frits Verhagen in de raadzaal, 19 januari 2023 (foto: griffie HLMR, Jur Engelchor).