Gedenkstenen slachtoffers 1940-45

Gepubliceerd op: 13 oktober 2021 18:10

Het was de Duitse kunstenaar Gunther Demnig die de beweging van de zogenaamde Stolpersteine in gang zette. Koperen naamplaatjes met de namen van mensen die tussen 1938 (in Duitsland) en 1945 werden weggevoerd en vermoord, vóór de huizen waar zij hadden gewoond. In de rest van Europa werd het initiatief overgenomen en zijn struikelstenen geplaatst voor oorlogsslachtoffers: Joden, verzetsstrijders, Roma, Sinti, homoseksuelen. In 2017 nam de gemeenteraad een motie aan van toenmalig gemeenteraadslid Rob Koster om ook iets dergelijks in Haarlemmermeer te doen, in 2020, precies 75 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog. Door de coronacrisis kon er vorig jaar geen onthulling zijn.

Na onderzoek kwam men tot de conclusie dat onze gemeente inmiddels zó veranderd is, dat plaatsing bij huizen lastig zou zijn. Daarom zijn nu bij zeven monumenten, in Abbenes, Badhoevedorp, Halfweg, Hoofddorp, Nieuw Vennep, Rijsenhout en Zwanenburg 144 gedenkstenen geplaatst. Daarom staan de namen van mensen die in Haarlemmermeer en Haarlemmerliede en Spaarnwoude woonden en leefden. En van mensen die hier hun toevlucht zochten, vaak als onderduiker. Mensen die door verraad en terreur van de nazi's de oorlog niet hebben overleefd. Die mensen "die hier hoorden, bij ons" worden nu herdacht.

De onthulling of inwijding van de gedenkstenen was een sober maar plechtig moment verspreid over twee dagen, telkens om 17 uur op 11 en 12 oktober, van gemeenteraadsleden samen met nabestaanden van de slachtoffers. In Hoofddorp sprak Beryl van Straten, samen met initiatiefnemer Rob Koster, in Nieuw Vennep Charif el Idrissi samen met mevrouw Van der Bos,  in Badhoevedorp Maaike Ballieux-Hamel, in Rijsenhout Herman Koning, in Halfweg Jordy Schaap, en in Zwanenburg Dicky Kerkhoff samen met Charlotte van der Meij. Eerder al, in november vorig jaar, onthulden Koos de Vries en Rob Koster samen met twee nabestaanden de twee gedenkplaten in Abbenes.

Lees hier de toespraak namens het gemeentebestuur, bij alle monumenten      Lees hier de toespraak van Rob Koster in Hoofddorp

Gedenkkeien Zwanenburg, 12-10-2021
Zwanenburg: Inwijding Gedenkkeien oorlogsslachtoffers bij het monument aan de Dennenlaan, samen met nabestaanden door Dicky Kerkhoff en Charlotte van der Meij (foto: raadsgriffie, Jur Engelchor)