15e Debattoernooi scholieren

Gepubliceerd op: 14 november 2022 17:11

Donderdag 17 november is de vijftiende editie van het Haarlemmermeers Scholieren Debattoernooi. Nova College, Haarlemmermeer Lyceum Zuidrand, Haarlemmermeer Lyceum TTO (tweetalig onderwijs) en het Kaj Munk College strijden om de eer om zich (weer) een jaar lang beste debaters van Haarlemmermeer te mogen noemen.

Het toernooi is net als vorig jaar volgens de regels van het Lagerhuis. Daarbij staan teams van ongeveer 8 tot 10 personen tegenover elkaar. Kort voor begin van het debat krijgen de deelnemers te horen of ze voor of tegen de stelling zijn.

De stellingen die dit jaar aan de orde komen zijn:
• Privéjets moeten verbannen worden van Schiphol!
• Jongeren moeten hun ouders dwingen om duurzamer te leven.
• De monarchie moet worden afgeschaft.
• Alle scholen moeten een psycholoog in dienst hebben, om jongeren mentaal gezond te houden

Bij de debatten tussen Team Gezamenlijke Scholen tegen Team Raadsleden zijn de stellingen:
• Alle jongeren moeten tussen hun 18e en 21ste levensjaar een jaar lang dienstplicht vervullen, naar eigen keuze: in het leger, of maatschappelijk in de zorg of het onderwijs. (voor: scholieren; tegen: raadsleden)
• Raadsleden moeten verplicht stage lopen op een middelbare school. (voor: raadsleden; tegen: scholieren).

Juryleden zijn dit jaar Jordy Schaap, Sophie van de Meeberg, Henriët van den Berg, Mark Achterbergh, Nikkie Elfers en Peter Boerman.
Het Team Raadsleden bestaat uit: Sander Blankestein, Trudie van 't Hull, Kim Denie, Lucas Rib, Gerdien Knikker, Kees Klaassen en Kim van Goethem.

De deelnemende scholen hebben allemaal minstens een keer gewonnen.

Ter voorbereiding konden de scholen debatles krijgen op school van Bloemberg Debatbureau. Doel van het Haarlemmermeerse Scholieren Debattoernooi is de nadere kennismaking van scholieren met de lokale politiek en met gemeenteraadsleden. Het tweede doel is het stimuleren van debatvaardigheden en debatcultuur bij Haarlemmermeerse scholieren, als fundament voor een gezonde democratie waarin meningsverschillen in een open en respectvol debat worden besproken. Werkt dat? Sander Blankestein was deelnemer in 2018 en 2019, was Nederlands Debatkampioen en is dit jaar beëdigd als raadslid van Haarlemmermeer. Sander is een van de dertien raadsleden die dit jaar enthousiast meedoen aan het toernooi.

Het eerste Haarlemmermeerse toernooi was in 2008. In 2020 ging het dertiende toernooi niet door wegens de coronamaatregelen.

15e Haarlemmermeers Scholieren Debattoernooi
Aanvang 13.30 uur; Raadzaal, tijdelijk gemeentekantoor, Taurusavenue 100, Hoofddorp. Einde ongeveer 16.00 uur

HDST bekers, 14-11-2022 17:25:34

De bekers van het Haarlemmermeers Scholieren Debattoernooi van 2021